Image Slider 1
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امید وارم از وبلاگ من خوشتون اومده باشه

موضوعات

آکورد های پاپ
آکورد پلنگ صورتی
آکورد گوگوش
آکورد مهدی مقدم
آکورد مهرزاد دلشکسته
آکورد محال شادمهر
آکورد های 6و8
آکورد سنگ صبور از محسن چاوشی
آکورد زخم زبون از محسن چاوشی
آکورد پروانه ها از محسن چاوشی
آکورد رفیق روز های خوب از محسن چاوشی
آکورد چار دیواری 4/2 (از آلبوم ژاکت محسن چاوشی)
آکورد سوت کور از گروه The Ways
آکورد رضا يزداني - کافه رویا
آکورد رضا يزداني - وقتي تو رفتي
سامان جليلي - حس آرامش
آکورد زیباشهرام شکوهی
آکورد اسیر عشق شکوهی
اسیری (قصه عشق)
آکورد جادوی چشم تو
آکورد باور مهرنوش
آکورد همدم معین
آکورد حلالم کن علی عبدالمالکی
آکورد قرار نبود علیرضا طلیسچی
کورد آهنگ پر پرواز شادمهر عقیلی
آکورد آهنگ بخند از محسن یگانه
آکورد یه حرفایی همیشه هست – آکادمی گوگوش
آکورد آهنگ سکوت محسن یگانه
آکورد زیبا مازیار فلاح
آکورد گیرم باز مازیار فلاح
آکورد گریه مازیار فلاحی
آکورد لحظه ها مازیار فلاحی
آکورد قاصدک از مازیار فلاحی
آکورد های احسان خواجه امیری
آکورد نمی دمنم خواجه امیری
آکورد اعتراف خواجه امیری
آکورد خلاصه کن خواجه امیری
آکورد نابرده رنج احسان خواجه امیری
زندگینامه ها
زندگینامه محسن چاوشی
زندگی نامه محسن یگانه
آکورد های فرامرز اصلانی
آکورد اگه یروز بری سفر
آکورد دل اسیر اصلانی
آکورد گل اندام اصلانی
آکورد آهنگ غریبه در شهر از فرامرز اصلانی
آکورد آهنگ قدیم از فرامرز اصلانی
آکورد یه دیواره
تکنیک های گیتار
تکنیک های گیتار 2
فلسفه سبک فلامنکو در موسیقی
آکورد های آرف
آکورد عارف عارف كيا - خواب ستاره
عارف عارف كيا - گل شوره زار
عارف عارف كيا - درياچه ي نور
عارف عارف كيا - سلطان قلبها
عارف عارف كيا - بگذر ز من اي آشنا
آکورد های رضا صادقی
رضا صادقي - وايسا دنيا
رضا صادقي - سهم ما
رضا صادقي - بغض ترانه
رضا صادقي - عاشقم من
رضا صادقي - ساغر مستي من
رضا صادقي - وقتي كه نگاهم به نگاهت خيره ميشه
رضا صادقي - چرا ازم گذشتي
رضا صادقي - چيزي نگو
رضا صادقي - پيش خودم دل بستمو
رضا صادقي - تو با مني هر جا برم
رضا صادقي - تا وقتي
آکورد های محسن چاوشی
مطالبی برای گیتار
نوع ناخن ها و اصطلاهات

تکنیک های گیتار


 

آموزش گیتار- تکنیک دست راست -تیراندو . آپویاندو


 

استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو

یکی از مهمترین مراحل در آموزش گیتار یادگیری صحیح نشستن و در دست گرفتن گیتار هست که مختص به سبک خاصی نمیشود و در تمامی سبکها یکی از مهمترین عناصر آموزشی است زیرا استیل نشستن شما تاثیر بسزای در نوازندگی شما دارد و چه بسا استیل اشتباه شما را از رسیدن به اهدافتان دور نماید.

اما نحوه نشستن در گیتار فلامنکو در قدیم و ….در قدیم و به شیوه سنتی گیتار را همانند تصویر پایین میگرفتند که این شیوه دیگر منسوخ شده است و باعث محدودیت حرکت در دست چپ میشد و گیتاریستهای فلامنکو در قدیم با این استیل مینواختند.

زیرا معمولا از تعداد محدودی آکورد که اکثرا تنها در ۴ یا ۵ فرت اول دسته گیتار قرا میگرفت امروز با توجه به پیشرفتهای تکنیکی در نوازندگی فلامنکو نوازندگی با این استیل غیر ممکن است .

اما متداول ترین استیل که فایل تصویری آن در اختیار علاقمندان قرار گرقته است:

بهترین و متداولترین استیل در فلامنکو محسوب میشود و باعث آزادی کامل دست چپ در هنگام نواختن تکینیک ها میشود .به این صورت که ران پای راست را روی ران پای چپ قرار داد.

همچنین میتوان از یک زیرپایی برای بالا آوردن پای راست استفاده نمود.(با استفاده از زیرپایی میتوانید ساعات بیشتری بدون خستگی به تمرین اختصاص بدهید )

دانلود کنید .( برای دانلود کلیک راست را زده و گزینه save target as را انتخاب و در دایرکتوری مورد نظر دانلود نمایید)
اسکار هررو - آموزش تکنیک های گیتار فلامنکو

دانلود

این مطالب در کتاب های مختلف فلامنکو بارها بیان شده اما در کلیه این موارد نقص بسیار بزرگی وجود دارد و آنهم عدم دلیل علمی و مستدل برای استیل نوازندگی.

در سبک کلاسیک با بررسی ماهیچه های دست و عضلات و تاندونها و همچنین عصب های موجود امروزه بصورت مستدل با استیل نوازندگی برخورد میکنند.

نه تنها در گیتار بلکه برای تمامی سازها امروزه پزشکان و محققان به یاری نوازندگان رفته و با ارائه دلایل علمی و همچنین کاربردی آنان را برای یک عمر نوازندگی بیمه مینمایند.

یک نوازنده سالیان سال باید نوازندگی گند حتی در سنین بالا و دلیل اینکه بسیاری از نوازندگان داخل ایران در سنین میانسالی دچار مشکلات عدیده جسمی میشوندنیز همین مورد است و گاهی موجبات این میشود که دیگر شخص نتواند به نوازندگی خود ادامه دهد.

پس داشتن استیل صحیح - که مهم نیست در چه سبکی باشد - اصل اساسی در نوازندگیست اینکه فلان نوازنده اینگونه مینوازند و یا دیگری چنین ملاکی برای انتخاب ما نیست .
تقلید از استیل دست سایر نوازندگان مطلقا ممنوع میباشد!

سپهر ارجمندی یکی از نوازندگان خوب مقیم خارج از کشور مطلبی را عنوان نموده که بسیار جالب است:

http://www.sepehrarjomandi.com
یکی از روشهای های نشستن، پوزیسیون کلاسیک میباشد. این روش، بسیار روش مناسبیست ولی معمولاً در فلامنکو از آن استفاده نمیشود.

برای فلامنکو، روشی دقیقاً مانند روش کلاسیک وجود دارد، فقط با یک تفاوت، بدین طریق که، زیر پای چپ خود یک زیرپائی گذاشته ولی، پائین جعبه هارمونی گیتار را روی ران پای راستتان قرار میدهید، بصورتی که دسته گیتار با سطح زمین کما بیش زاویه چهل و پنج درجه بسازد. مسلماً بیدرنگ این سؤال پیش می آید که چرا از زیر پائی برای پای چپ استفاده میشود در حالیکه گیتار بر روی پای راست قرار دارد؟

جواب این است که اولاً در این حالت استقرار بدنتان بر روی صندلی به حد چشمگیری افزایش پیدا کرده، دوماً در این پوزیسیون عضلاتی که در پائین ستون فقراتتان قرار دارد و آن را محافظت میکند، ریلکس شده و به شما این اجازه را میدهد که ساعتها بدون آسیب رساندن به کمرتان به تمرین بپردازید. به عنوان مثال میتوان از سابیکاس استفاده کننده این پوزیسیون نام برد.

روش جدید دیگر در فلامنکو، روش ابداع شده توسط پاکو دِ لوسیا میباشد که امروزه همه آن را شناخته و از آن استفاده میکنند. در این پوزیسیون پس از نشستن صحیح بر روی صندلی، گیتاریست مچ پای راست خود را کمی بالاتر از زانوی پای چپ خود قرار داده و سپس گودیه پائین گیتار را روی ران پای راستش میگذارد.

پاکو دِ لوسیا، بزرگترین گیتاریست فلامنکو در قرن حاضر میباشد و طبیعتاً تمامی گیتاریستها [منجمله خود من] ، تحت تاثیر وی بوده و به درست یا غلط، دوست دارند که از او تقلید کنند .

شناخت ما در رابطه با گیتاریست های معروف در دنیا اکثراً سطحی میباشد، چرا که آشنائی ما با ایشان قالباً بر اساس موزیک، کنسرتها، فیلم و ویدئوهائیست که از آنان دیده ایم و آن چیزیکه در دسترس گوش و چشم ماست، قطره ایست از یک اقیانوس بیکران!

آن کنسرتی که شما می بینید و قلبتان را به شدت تکان میدهد، نتیجه سالها تلاش و ممارست بی وقفه است.

آن یک ساعت کنسرت، بی مبالغه حاصل هزاران هزار ساعت تمرین، تکرار، یاد گیری ، غم و شادی روزمره در زندگیست .

به همین دلیل آنچیزی را که مثلاً در کنسرتهای پاکو می بینید، مقصد (قطره) است نه راه (اقیانوس) !

متاسفانه پاکو مثل کره ماه بوده و پشت آن بر روی ما مخفی است. اینکه وی باینصورت گیتار میزند، به ما این تصور را میدهد که او همیشه و در همه حال و در همه جا اینگونه است و چون ما عاشقش شده ایم، بدون توجه از او تقلید کرده، مدام در این پوزیسیون گیتار نواخته و به سلامتی خود آسیب میرسانیم. این فرم، فشار زیاد و قابل توجهی به کمرتان آورده و در دراز مدت کمر درد انتظارتان را میکشد.

لازم به تذکر است که پاکو بسیار باهوش بوده و بی دلیل این فرم را ابداع نکرده است،چرا که این پوزیسیون راحتترین حالت برای کنسرت دادن میباشد، ولی او هیچگاه در منزل از آن استفاده نمیکند، با این وجود وی به علت کثرت کنسرتهایش از کمر درد در امان نبوده واز ابداع خود، خود نیز در رنج و اخیراً فرم نشستنش را تغییر داده است. پس میبایست از مسخ بودن به یک شخص معروف جداً حذر کرد و از تحلیل و بررسی مجدد نهراسید!!!

شما نیز دقت کرده و از تمرین در این فرم [پاکو دِ لوسیائی] در منزل واقعاً بپرهیزید.(ولی در کنسرت این فرم واقعاً بهترین است به شرط اینکه در انتهای هر قطعه پای راستتان را زمین گذاشته تا شروع قطعه بعد بتواند کمی استراحت کند، همزمان کمرتان نیز از فشاری که بر رویش میباشد آزاد گشته و ریلکس میشود).
=====================================================

پس مهمترین نکته در نوازندگی عدم ایجاد انقباضات عضلانی میباشد و اینکه در آسودگی و بدون هیچگونه فشاری به نوازندگی بپردازید.

در مطلب آتی به سراغ شیوه های رفع این تنشهای عضلانی میرویم.

محیط تمرین و وضعیت کلی بدن

در مطالب قبلی به بررسی استیل دست چپ و راست پرداختیم در ادامه و در این مطلب این قسمت را تکمیل مینماییم . در این قسمت سعی میشود تا نشان داده شود که چکونه باید بدون هیچ گونه تنش عضلانی در دستانتان بنوازیدو چگونه آرامش خود را هنگام نوازندگی حفظ نمایید. که یکی از مهمترین مراحل آموزشی میباشد .قسمت اول از این مطلب اختصاص به محیط و وضعیت کلی بدن در هنگام نوازندگی دارد.

همیشه در هنگام گرفتن گیتار اندکی مکث کنید و به این نکات توجه کنید:

صندلی
1= صندلی که بر روی آن نشسته اید آیا مناسب برای نوازندگی هست آیا زیادی بلند و یا کوتاه نیست . صندلی زیاد سفت نیست؟ آیا بر روی آن احساس راحتی میکند؟ بهیچ عنوان از صندلی دسته دار استفاده نکنید چونکه دستهای شما باید آزادانه فعالیت نماید
شما قصد دارید ساعتها نوازندگی کنید پس دقت کنید!
هنگام نوازندگی باید بر روی لبه صندلی بشینیم
ار صندلی سفت و زیاد نرم و بصورت بالشتکی پرهیز کنید .

2=محیط
محیط تمرینی خود را نگاه کنید وسایل اضافی و اتاق شلوغ و یا کامپیوتر روشن و غیره میتواند تمرکز شما را کاهش دهد ممکن است خود شما متوجه این موضوع نشوید !
هرچند در حال حاضر روانشناسان حتی رنگ اتاق محل تمرین و نور و وسایل موجود در ان را بسیار تاثیر گذار میدانند.

3=لباس
در هنگام نوازندگی اگر دست راست شما بدون پوشش باشد - لباس بدون آستین - در هنگام نوازندگی موجب میشود تا دامنه حرکت دست راست شما نا خود آگاه کم شود و فشاری را بر روی دست بوجود آورد بالاخص در اجرای قطعات و در هنگام رنگ آمیزی ( اجرا در قسمت وسط -جلوی گیتار یا عقب گیتار ) مشکلاتی برای شما ایجاد میکند . قرار دادن که پارچه بر روی گیتار این مشکل شما را حل میکند . اما برخی از نوازندگان حرفه تنها جورابی را برداشته و قسمت انتهایی آنرا جدا کرده و در دست راست میپوشانند!

4= زیر پایی
در هنگام نوازندگی باید پای شما دقیقا بر روی زیر پایی باشد گاهی هنر جویان گیتار پای خود را جلو تر و عقب تر از زیر پایی قرار میدهند بصورتی که گاهی انگشتان پا جلوتر از زیر پایی - و یا کف پا بیرون از زیر پایی قرار میگیرد و باعث میشود درهنگام نوازندگی زیر پایی ثابت نباشد و یا تکان بخورد و حتی اگر این اتفاق نیفتد باعث ایجاد انقباض عضلانی در پای شما میشود.

پای چپتان را بر روی زیر پایی قرار دهید اگر پای شما تمایل به بالا بردن دارد پس زیر پایی ارتفاع مناسب ندارد و باید بالا تر رود و یا بلعکس
عدم هماهنگی بین صندلی و زیرپایی از لحاظ ارتفاع موجبات عم ثبات در نوازندگی میشود.

وضعیت کلی بدن:
بدن باید در حالت ارامش و آزاد باشد. سعی کنید گردن و ستون فقرات را به سمت بالا بکشید و نگزارید خم شوند و یا از حالت طبیعی خود خارج شوند .
و شانه هایتان نیز به جلو افتاده نباشد .

گیتار را در دست بگیرید در مطالب قبلی یاد داده شد که دست چپ و راست چگونه گیتار را میگیرند. در این قسمت میخواهیم این انقباضات عضلانی را رفع کنیم.

گیتار با بدن باید با سه نقطعه تماس داشته باشد:
1= پایین تر از قفسه سینه ( نزدیک جناق سینه )
2= قوس گیتار بر روی پای چپ
3=و انتهای گیتار بر قسمت داخلی ران پای راست

در صورت انجام این اعمال مثلثی ایجاد میشود مابین گیتار وقسمت جلوی بدن.
به عکس توجه کنید:

و در نهایت
1=پای چپ
2=پای راست
3=دست چپ
4=سینه
5=دست چپ

اما در انتها چشم هایتان را ببندید و توجه کنید که آیا عضلات بدن در حال آرامش میباشد آیا انقباضی وجود ندارد.

به این کلیپ آموزشی از فردریک هند توجه کنید:

دانلود

روش رفع تنش های عصبی و عضلانی

در نواختن گیتار اصول بنیادینی وجود دارد که یک هنرجو باید به آنها توجه داشته باشد. این اصول پایه را شاید شما در نوازندگان حرفه ای گیتار نمبینید اما دلیلی نمیشود تا شما رعایت نکنید دانستن این اصول شرط نوازندگی صحیح میباشد هر چند بعد از مدتی خود با توجه به فیزیک بدنی میتوانید استیل صحیحتان را بدست آورید .
دستها های شما بایستی در وضعیتی باشند باید در عین چابکی و سرعت هیچ گونه فشار زیادی بر عضلات شما وارد نسازد و همیشه در حالت آماده باش برای نواختن باشند و همچنین به سرعت به حالت اولیه خود برگردند.

تمرین دست راست:
برای رقع تنش عضلانی دست راست به این صورت عمل میکنیم
دست راست خود را بالا می آورید ( همانند از جلو نظام ) مچ دستتان را کاملا شل کنید .
حالا میخواهیم بفهمیم در هنگام نوازندگی با استیل نادرست چگونه ایجاد میشود و فرم مچ دست و زاویه آن چقدر تاثیر دارد .
مچ خود را به داخل ( به سمت زمین ) خم کنید در این لحظه میتوجه میشود که عضله ای که در دست راست شما هست منقبض میشود ( عضله زیر)

حالا دستتان را مست کرده و بازو بسته کنید آیا متوجه انقباضات عضلانی میشوید؟

همین کار را برعکس کنید عضله روی دست شما منقبض میشود
و اگر مچ را به سمت راست متمایل کنید و یا سمت چپ موجب انقباض عضلانی در دستهای شما میشود.

اگر شما میبینید بعد از تمرینی نه چندان عضلات شما میگیرند مطمئن باشید استیل دست شما در وضعیت صحیحی نیست و در صورت داشتن درد باید تمرین را کاملا متوقف کنید ! خستگی در عضلات امریست عادی که با استراحتهای کوتاه مابین تمرینات و در انتها با ورزشهای کششی و ماساز با آب گرم برطرف میشود اما گرفتگی و درد بسیار خطرناک هست.

به این کلیپ آموزشی از اسکات تننت توجه کنید:

دانلود

حال پای خود را بر روی زیر پایی قرار میدهیم: چرا باید از زیرپایی استفاده کرد؟
برای اینکه بدون آن
شما مجبور میشود بر روی گیتار خم شوید و تعادل مناسبی وجود نداشته باشد

به این کلیپ آموزشی توجه نمایید:
دانلود

حال متوجه شدیم که انقباضات عضلانی نباید وجود داشته باشد دست راست را مانند وزنه ای بدون هیچ انقباض بر روی گیتار فرار میدهیم .

در هنگام قرار دادن انگشتان بر روی سیمها مکثی کنید ببینید آیا در شانه شما دروضعیت مناسبی هست آیا انقباضی در آن وجود ندارد؟
حال انگشتان دست راست را بر روی گیتار قرار میدهیم :
p =شست
i=اشاره
m=میانی
a=انگشتری

نکته:

نکته مهم مچ دست راست شما و میزان فاصله ای است که باید با صفحه رویی گیتار داشته باشد چه مقدار؟

اگر مچ زیاد از حد بیرون باشد موجب انقباض در مج و عضلات دست را ست میشود و اگر بیش از حد نزدیک شما را از انجام حرکات سریع دست راست محروم میکند و از دامنه عملکرد دست راست میکاهد.
راه حل : فاصله مج دست با گیتار باید 4 انگشت باشد شما میتواید 4 انگشت دست چپتان را مابین مچ و گیتار قرار داده در این حالت میتوانید فاصله مناسب را پیدا کنید.

به این کلیپ آموزشی توجه نمایید:

دانلود

اما بین شست دست راست و انگشتانتان حال V شکلی باید به وجود آید چرا؟
در هنگام اجرای آرپز و یا اجرای تکنیکی های دست راست انگست p و i نباید با هم برخورد داشته باشند .
باید از کنار همدیگر عبر نمایند

به این کلیپ آموزشی توجه نمایید:

دانلود

ریتم رومبا - خوان مارتین

در این قسمت به آموزش ریتم رومبا توسط خوان مارتین میپردازیم.از نظر تاریخی منشا این ریتم را باید در آفریقا جست و سپس بردگانی که به به کوبا برده شدند این رقص و ریتم آنرا به آن کشور بردند.و سپس به اسپانیا منتقل شد.

شاخه های این ریتم:
Cuban Rumba, موسیقی وریتم آفریقایی که سرمنشا تمامی سبکهای رومبا در حال حاضر میباشد

Rumba (dance), رقص های بسیاری که منشا گرفته شده از ریتم رومبا میباشد.

Flamenco Rumba, شاخه ای از موسیقی فلامنکو که به جیپسی رومبا مشهور است

African Rumba, سبکی از موسیقی که منشا آن کشور کونگو میباشد

فرق رومبا در کوبا و اسپانیا در این بود که در کوبا این موسیقی و ریتم را با طبل و چکشهای چوبی اجرا میکردند در حالیه در اسپانیا همراه با گیتار و کف زدن .

معرفی رومبا - هنر مرموز فلامنکو از خانم نگار نیک اندام

مبدا اولیه رومبا کوبا می باشد.در واقع آن یک رقص عمومی کوبایی است که توسط Conquistadores

هنگامی که از دنیای نوین باز میگشتند به اسپانیا معرفی گردید.

این سبک به عناصر اندکی از اهالی اسپانیا و کولیها توسعه پیدا کرد و شکل امروزی خود را به اینصورت که میشناسیم پیدا کرد .

این سبک جدید و مشهور، نمونه ای از تداوم و گسترش فلامنکو است که ایده های معاصر را در موسیقی منعکس میکند و تاًثیر شدید آمریکای لاتین را ابراز می دارد.

حال رومبا یک سبک فلامنکوی محض میباشد که از تینتوس و تانگوس گسترش یافته و دارای ریتم دوضربی سنکوپ دار است.

از سبکهای فرعی رومبا نیز میتوان

را نام برد. Danzon & Gitana
Conquistadores = دو معنا دارد
1=به کسانی گفته میشود که در یک جنگ پیروز میشوند
2=رهبری در جنگهای میان امریکا و اسپانیا

مقاله ای با عنوان کمپاس چیست از کیوان نعمت الهی :
در بین دستگاههای متعدد موسیقی فلامنكو، دستگاههایی هستند كه فاقد كومپاس میباشند یا كومپاس ساده ای دارند كه تنها محدود به ریتمی خاص در طول یك میزان میشود. اینها دستگاههای هستند كه به راحتی برای عامه مردم قابل درك میباشند و مشهورترین آنها یعنی Rumba امروزه تبدیل به مردمی ترین دستگاه فلامنكو شده است.

ریشه این دستگاه موسیقی از آمریكای لاتین است و ریتم خاص آن، در بسیاری از كشورهای غیر اسپانیولی زبان و از جمله كشور خودمان،به همین نام شناخته شده است و بسیاری از نوازندگان گیتار، در كنسرتها و آلبومهای خود، قطعات مختلفی را در این دستگاه تنظیم و اجرا میكنند و نام فلامنكو را بر كار خود میگذارند.

در حالیكه این تنها بخش كوچكی از موسیقی دستگاهی فلامنكوست. برخی حتی تنها با استفاده از بعضی تكنیكهای گیتار فلامنكو، موسیقی خود را به نام فلامنكو عرضه میكنند، بدون اینكه مایه ای از موسیقی دستگاهی و كومپاس در كار آنها دیده شود.به هر حال توجه به این نكته مهم است كه اگر چه تكنیكهای متنوع گیتار فلامنكو، اغلب زیبا و هیجان انگیز هستند و بسیاری از نوازندگان از آنها در كار خود بهره میبرند، اما بدون رعایت اصول موسیقی دستگاهی فلامنكو و مهمتر از همه كومپاس،شاید آن موسیقی زیبا باشد، ولی قطعا فلامنكو نیست! ( مانند کارهای اوتمار لیبرت و جیپسی کینگ)

در این قسمت میتوانید کلیپ آموزشی از خوان مارتین را دانلود نمایید که در آن این ریتم را معرفی و آموزش میدهد به همراه تکنیکهای دیگر در این ریتم و اجرای قطعه ای از خودش.

هرچند خوان مارتین را نمیتوان نوازنده برجسته ای در دنیای فلامنکو نامید اما شاید از برترین مدرسان گیتار فلامنکو میباشد و شخصی که در اشاعه این هنر در جهان نقش بسیاری داشته است بلاخص در ایران و چند سال پیش هم حضوری در ایران داشت که هرچند نتوانست رضایت مشتاقان فلامنکو را بر آورده سازد.
جالب است بدانید بزرگترین کنسرت خوان مارتین در طول عمر هنری وی کنسرت این شخص در کاخ نیاوران بود که در سایت او نیز میتوانید به این نکته پی ببرید.
http://www.flamencovision.com/concerts.html

دانلود- کلیک کنید

 

 

پس از ارائه مقالاتی در زمینه اصول ابتدایی و بنیادین در نوازندگی گیتار همچون استیل صحیح در نوازندگی و غیره اینبار به سراغ تکنیکها دست راست میرویم . ضربات آپویاندو وتیراندو شاید در نگاه اول این تکنیک ها ساده بنظر می آید ولی بدون هیچ اغراقی باید گفت بسیاری از مشکلات وضعف های موجود در نوازندگی از عدم اجرای صحیح این دو تکنیک میباشد.

۱- ضربه ی تکیه ای ( آپویاندو )
۲- ضربه ی آزاد ( تیراندو )
با انگشتان i - m - a - p

۱- ضربه ی تکیه ای :

 

آپویاندو (apoyando)

آپویاندو یعنی ضربه زدن به روش تکیه ، بدین معنی است که وقتی انگشت ضربه را بر روی سیم وارد میکند باید بلافاصله بر روی سیم مجاور تکیه داده شود و تا زمانی که انگشت دیگر و یا خود آن بخواهد بر سیم ضربه وارد کند میبایست در همان مکان باقی بماند و همین که انگشت دیگر ضربه خود را وارد کرد باید انگشت اول را حرکت داده و سیم مورد نظر را به ارتعاش درآورد. این عمل برای حرکت دو انگشت همانند راه رفتن پاها صورت میگیرد.
ضربه ی تکیه ای در حقیقت ارتعاش سیم را به داخل صفحه ی صوتی هدایت می کند و ار نظر فیزیکی باعث رزنانس (تشدید) بیشتر در داخل گیتار می شود. به همین دلیل است که عموما در ضربه ی تکیه ای صدایی پر طنین به گوش می رسد .

نکته: ضربات آپویاندو را میتوان بسیار آرام نیز نواخت و مهم مقدار فشاری است که شما بر سیم وارد مینمایید:

- و بازهم تاکید میشود فشاری که شما برای ایجاد ضربه ایجاد میکنید از بند اول شما نشات میگیرد

وضعیت دست :
مفصل بزرگ که عامل اصلی ضربه به شمار می آید باید در امتداد سیم های بم ( بالاتر ) قرار گیرد . برای مثال اگر شما بخواهید سیم اول را بزنید ، مفصل بزرگ باید بالای سیم دوم یا سوم قرار گیرد.

حرکت دست :
اگر چه تمام مفاصل انگشتان حرکت می کنند اما اصلی ترین آن مفصل بزرگ است که سرچشمه ی رانش انگشت می باشد . این مفصل انگشت را به طرف داخل دست حرکت می دهد .

برای هر ضربه سه اصل کلی وجود دارد :
۱- استیل و قرار گیری دست راست ( آماده سازی ) : در این مبحث، به دنبال پیدا کردن مکان مناسب برای فرود آمدن انگشتان و کم کردن صدای نا خوشایند هستیم .

۲- فشار : در اثر فشاری که به سیم وارد می کنیم سیم کمی جابه جا می شود . هر چه بیشتر سیم را بکشیم ، سیم بیشتر نوسان پیدا می کند و صدای تولید شده افزایش می یابد .

۳- رها سازی : در هنگام رها سازی ، خصوصآ در ضربات آپویاندو ، انگشت به سیم بالایی تکیه می کند ولی تکیه ی ضرباتی که انگشت شست اجرا می کند روی سیم پایین خواهد بود .

۲-ضربه ی آزاد ( تیراندو ) :
تیراندو یعنی ضربه زدن به روش آزاد ، وقتی که انگشت ضربه را بر سیم وارد کرد تا حدی بالاتر از سیم حرکت میکند و مجدداً در مقابل سیم قرار میگیرد تا دوباره وارد عمل شود.در این حالت باید دقت داشت که انگشتها بیش از حد ازسیمها فاصله نگیرند.

اصولآ در ضربه ی آزاد وضعیت دست همانند ضربه ی آپویاندو عمل می کند با این تفاوت که انگشت بر روی سیم بالایی تکیه نمی کند .
بعد از ضربه زدن به روی سیم ، انگشت به طرف کف دست حرکت می کند

نکته:
همانطور که ذکر شد در اجرای ضربات تیراندو انگشتان باید نزدیک سیم ها قرار گیرد یعنی شما ضربه میزنید و سریعا به جای اولیه خود برمیگردید
اما عده ای از اساتید در تدریس ابتدایی ضربه تیراندو برای اینکه هنرجو درک کند که ضربه از مفصل اول ایجاد میشود تاکید میکنند پس از زدن ضربه انگشت به داخل کف دست برده شود ( بصورت اغراق شده ) طوری که نوک انگشتان کف دست را لمس کند .

هرچند این روش بسیار خوبی است تا هنرجو متوجه این امر شود که ضربات تیراندو را باید از مفصل ابتدایی بنوازد چون در غیر این صورت با استفاده از مفصل - بند دوم انگشت ضربه شما صدایی بد خواهد داشت و همچنین قدر کافی برای اجرای ضربات پرقدرت ندارد.

دانلود کنید

اما ایرادات بسیاری نیز بر آن وارد است
-1 سرعت عمل را در اجرای قطعات در مراحل پیشرفته تر میگیرد
2- فشار بیش از حد بر روی انگشتا ن در تنیجه انقباضات عضلانی
پس شاید بتوان عنوان کرد که بهتر است تنها گاهی اوقات از این نوع تمرینات استفاده شود تا شخص در آینده دچار مشکلات تکنیکی و جسمی نشود.

ضربه شست :
نکته مهم در اجرای ضربات شست این است که انگشت از مفصل اول حرکت کند و از خم کرد بند دوم برای اجرا پرهیز شود. وبرای اجرای ضربات تیراندو شست صحیح ان است تا سیم را به پایین و کمی داخل بکشیم نه اینکه سیم را به بیرون بکشیم

اما در اجرای ضربات شست در کلاسیک وفلامنکو تفاوت بسیاری وجود دارد :

در فلامنکو شست تقریبا با تکنیک تکیه ( آپویاندو) به سیم ضربه میزند . ضربه با قسمت گوشتی نوک شست زده میشود و پس از اینکه نت نواخته میشود شست روی سیم پایینی قرار گرفته و به آن تکیه میکند. نکته مهم اینست که در فلامنکو برای ضربه به سیم از چرخش مچ استفاده میکنیم

و زاوبه ای که دست راست برای ضربه p ایجاد میکند با زاوبه دست راست نوازندگان گیتار کلاسیک تفاوت دارد . و این مورد نیز یکی از تفاوتهای عمده در این . همچنین در قطعات مختلف ضربات شست نقش بسیار مهمی را در اجرای صحیح قطعه از نظر دینامیک و موزیک بازی میکند. و استفاده از شست در تکنیک دمپ -خفه کردن صدای باس - نیز در گیتار کلاسیک وبا توجه به استیل صحیح آن نقش مهمی را ایفا میکند.

در حالیکه استفاده از ضربات شست در فلامنکو و بصورت آپویاندو بسیار معمول است بالاخص در تکنیک آلزاپوا.
برای شناخت بیشتر از تفاوتها دو کلیپ آموزشی زیر را دانلود کنید:

اسکار هررو - فلامنکودانلود کنید

دانلود کنید کانن گایزر - کلاسیک

نکات:
1=
-گاهی اوقات در هنگام اجرای ضربات آپویاندو و تیراندو انگشت کوچک دست راست که آنرا x مینامیم ناخودآگاه با بالا میرود و موجب تنش عضلانی میشود.
هرچند این مورد شاید برای بسیاری اهمیت ندارد اما بعد از مدتی این مشکل در آینده شما را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد. یکی از مواردی که در مستر کلاس ها نوازندگان بعضا خوب گیتار مواجه بودند خستگی های زودرس در دست راست در هنگام آرپز و نواهتن پاسازهای سرعتی بود که یکی از دلایل آن همین رعایت نکردن این موضوع از ابتدای نوازندگی بود.

راه حل در هنگام اجرای ضربه a سعی کنید انگشت x خود را همراه با آن به حرکت در آورید و اجازه ندهید مسیری بر خلاف انگشت a طی کند.

دانلود کنید

2=

نوازندگان حرفه ای گیتار کلاسیک میدانند که جنس صدایی که توسط ضربات آپویاندو و یا تیراندو ایجاد مینمایند چه اهمیت بسیاری دارد . این نکته در سطوح بالای نوازندگی نمایان است .

مهترین تفاوت میان نوازنده گیتار کلاسیک و فلامنکو را میتوان از جنس ضرباتی که به سیم ها میزنند میباشد.
یک نوازنده کلاسیک همیشه بدنبال ایجاد ضربات با جنس های مختلف است - ضربات تو پر - نرم - تیز و رسا و غیره.

با دیدن این 2 کلیک تفاوت میان نواختن ضربات در کلاسیک و فلامنکو را متوجه خواهید شد:

اولین اجرا از فردریک هند و واقعا در این اجرا میتوان دید زاوبه دست و انگشتان با سیمها چه نقش عمده ای را در دادن جنس صدای محتلف دارا میباشد.
دانلود کنید

اجرای ضربات آپویاندو توسط اسکار هررو استاد برجسته فلامنکو - به استیل دست راست و نحوه نواختن و جنس صدای ایجاد شده توجه کنید:

دانلود کنید

اما این تفاوت نواختن در دوسبک نقصی برای هیچ کدام نیست . چرا که نوازنده هر سبکی باید موسیقی آن سبک را بیان نماید در کلاسیک به یک صورت و در فلامنکو به صورت دیگری و مثلا نه نوازنده فلامنکو میتواند قطعات کلاسیک را با بیان و شخصیت و صدای کلاسیک بیان کند و نه نوازنده گیتار کلاسیک میتواند آن لهجه مورد نظرگیتار فلامنکو را بیان نماید . مهم داشتن تکنیک نیست بلکه فضای فکری و روحی این سبکها کاملا با هم جداست و بصرف داشتن تکنیک مناسب نمیتوان در هر دوسبک به پیشرفت حقیقی رسید هرچند میتوان ادعای آنرا نمود!

در مطالب آتی به سراغ دیگر مباحث بنیادین در نوازندگی گیتار خواهیم رفت .و بازهم ذکر میشود این مقالات تنها جنبه تکمیلی را دارا میباشد. و سعی شده است از منابع استاندارد و بروز گیتار استفاده شود. و همچنین تجربیات اطلاعات و تجربیات شخصی بنده در در زمینه تدریس گیتار کلاسیک .

 


برچسب ها: <-TagName->
بازديد : بار          20:25 | جمعه 30 دی 1390برچسب:,          نویسنده : محمد خانپور        
نويسندگان
امكانات وبلاگ
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 266
بازدید کل : 321654
تعداد مطالب : 72
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1